10 februari 2021 

Wereld peulvruchten dag

Niet altijd is alles omtrent peulvruchten even duidelijk. Want zijn het nou vruchten, noten, peulen of toch boontjes? Er ontstaat nogal eens wat verwarring over peulvruchten, laat staan dat iedereen weet wat ze precies voor ons lichaam kunnen betekenen. Dus is vandaag de dag, op wereld peulvruchten dag het een perfect moment om alle ins en outs over de peulvrucht op een rijtje te zetten.

Wat zijn peulvruchten

Peulvruchten, we komen ze steeds vaker tegen als pijler in een gevarieerd voedingspatroon. Heel kort samengevat zijn peulvruchten zaden met of zonder omhulsel. De peul is een eiwitrijke vrucht van het gewas uit de vlinderbloemenfamilie. Deze familie kenmerkt zich doordat dit het enige gewas is welke peulen geeft. Voorbeelden hiervan zijn kapucijners, kikkererwten, sojabonen, kidneybonen, linze en vleugelbonen. Maar niet alle peulvruchten welke plantkundig tot de peulvruchten behoren rekenen we qua voeding ook tot die categorie.

Peulvruchten in de categorie groente

Sperziebonen, snijbonen, doperwten, kousenband en sugarsnaps zijn voorbeelden van peulen welke niet tot de peulvruchten behoren. Deze peulen behoren toe aan de categorie groente. Dit komt doordat ze qua voedingswaarde meer overeenkomsten hebben met groente dan met peulvruchten. Peulvruchten bevatten over het algemeen namelijk een stuk meer eiwitten dan groente.

Eiwitten in peulvruchten

Groentes bevatten veel vitamine en mineralen welke ervoor zorgen dat onze fysieke en mentale processen zo goed mogelijk verlopen. En vitamine en mineralen zorgen ervoor dat bouwstoffen worden opgenomen door het lichaam. Een van die bouwstoffen is eiwit, en laten nu peulvruchten over het algemeen heel rijk zijn aan eiwitten. Eiwitten zijn de bouwstenen voor ons lichaam en spieren. Maar naast de bouw van spierweefsel zorgen eiwitten er ook voor dat ons lichaam herstelt na inspanning en beschermt en verbeterd het alle weefsel in ons lichaam. Ook zijn eiwitten betrokken bij onder andere het proces van spijsvertering, stofwisseling en ons zenuwstelsel.

Peulvruchten als vervanging voor vlees

Peulvruchten kunnen in de juiste combinatie een hele goede vervanger zijn voor vlees. Door het combineren van bijvoorbeeld sojabonen of kapucijners met volkorenrijst en broccoli ontstaat de bouwstof carnitine. Carnitine is een aminozuur welke belangrijk is voor het transport van vetzuren naar je lichaamscellen. Carnitine komt van nature voor in voornamelijk dierlijke eiwitten en dan met name in vlees. Een tekort hieraan kan vermoeidheid veroorzaken. Om carnitine aan te maken zonder vlees is het vervangen van vlees voor een juiste combinatie peulvruchten met vitamine C rijke groente en perfecte oplossing.

De gezondheidsvoordelen van peulvruchten

Het eten van peulvruchten zorgt voor variatie in jouw voedingspatroon. Peulvruchten zijn lekker maar vooral heel gezond voor je. Ze bieden vele gezondheidsvoordelen voor jouw lichaam. Zo kan het eten voor peulvruchten bijdragen aan een gezond cholesterolgehalte. Een te hoog cholesterolgehalte beschadigt het hart en veroorzaakt overgewicht. Het zorgt er namelijk voor dat je slagaderwanden verzwakken en je bloed niet goed meer kan stromen. Met alle gevolgen van dien. Het behouden van een gezond cholesterolgehalte is dus van belang voor een goede hartconditie.

Ook zorgen peulvruchten voor een goede regulatie van het glucosegehalte in je bloed. Het op peil houden van je bloedsuikerspiegel is van essentieel belang om de kans op hartziekten en diabetes te verkleinen. Omdat peulvruchten rijk zijn aan vezels helpt het om spijsverteringsstoornissen te voorkomen of te genezen. En draagt het eten van vezels bij aan een verzadigd gevoel na het eten. Dit in combinatie met het lage vetgehalte van peulvruchten draagt weer bij aan een gezond gewicht.

En peulvruchten kunnen de klachten van een voedselallergie verminderen. Peulvruchten kunnen helpen bij het bestrijden van een voedselallergie doordat de antioxidanten het immuunsysteem optimaal laten werken. Hierdoor verkleint de kans dat je immuunsysteem bepaalde voedingsmiddelen als schadelijk beschouwd en dus een allergische reactie geeft.

Peulvruchten zijn jammer genoeg een van de meest onderschatte voedingsmiddelen”

De lekkerste en gezondste peulvruchten

Met deze wetenschap krijg je natuurlijk meteen zin in een lekkere maaltijd met peulvruchten. Want naast dat peulvruchten dus heel gezond zijn, zijn ze ook erg lekker en zeer veelzijdig om mee te koken. Daarom nemen we er een paar onder de loep.

Kikkererwten
Ook wel bekend als de garbanzo of garbanzoboon. Kikkererwten zitten vol met vezels en eiwitten dit in combinatie met koolhydraten zorgt voor een zeer voedingsrijk ingrediënt. Kikkererwten zijn veelzijdig in gebruik, ze zijn natuurlijk bekend als hoofdingrediënt van een lekkere hummus. Maar je kunt ze ook roosteren, bakken, koken of frituren. Met de kikkererwt heb je dus een smaakvolle, gezonde peulvrucht te pakken waar je eindeloos mee kunt variëren.

Kidneybonen
Ze mogen niet ontbreken in een Mexicaans gerecht. Kidneybonen bevatten veel eiwitten, vezels en foliumzuur. Foliumzuur is van essentieel belang voor de aanmaak van rode en witte bloedcellen. Een tekort kan bloedarmoede, vermoeidheid en darmstoornissen veroorzaken. Naast dat de kidneyboon natuurlijk lekker is in een Mexicaanse schotel zijn ze ook heerlijk om soep van te maken of toe te voegen aan een lekkere salade.

Linzen
Linzen bevatten ook veel eiwitten, vezels, foliumzuur en mangaan. Ze kunnen bijdragen aan een stabiele bloedsuikerspiegel en dragen bij aan levering van energie. Linzen hebben een heerlijke volle en aardse smaak. Daardoor zijn ze heel geschikt voor het koken van een voedzame maaltijdsoep. Maar ook lekker om afgekoeld toe te voegen aan je maaltijdsalade, gun je lichaam die boost.

Zwarte bonen
Deze kleine, glimmende zwarte boon is  een echte smaakmaker. En natuurlijk net als de andere peulvruchten weer rijk aan vezels, eiwitten en foliumzuur. De zwarte boon verminderd de piek in de bloedsuikerspiegel welke optreed na het eten van een maaltijd. Zwarte bonen zijn heerlijk om soep van te maken of toe te voegen aan je burrito of maaltijdsalade.

Sojabonen
De sojaboon is naast eiwitten en vezels ook rijk aan vitamine K. Vitamine K is nodig voor een goede bloedstolling en voor de aanmaak van botweefsel. Sojabonen hebben een lekkere lichtzoete nootachtige smaak en zijn heerlijk om toe te voegen in een Mexicaanse bowl of om bijvoorbeeld courgette mee te vullen en te grillen.

Nooit meer vergeten

Vergeet vanaf nu nooit meer peulvruchten toe te voegen aan je voedingspatroon! Jammer genoeg zijn peulvruchten echt een van de meest onderschatte voedingsmiddelen. In bijvoorbeeld de Zuid-Amerikaanse keuken zijn peulvruchten een stuk populairder dan in de Hollandse keuken. Dit is eeuwig zonde, maar gelukkig weet ook jij nu dat peulvruchten je lichaam vele voordelen kunnen opleveren. Dus wat eten we morgen?

Over de schrijver
Eten, drinken en gastvrijheid dat is mijn grote passie. Het liefst laat ik zoveel mogelijk mensen meegenieten van mijn passie. Samen een onvergetelijk moment beleven!
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down